• Baseskoleutbygging: ulike posisjoner og diskurser 

      Vinje, Erlend Ellefsen (Journal article, 2015)
      I Norge har det siden tusenårsskiftet pågått en reformprosess knyttet til utbyggingen av en ny type skoleanlegg, de såkalte baseskolene. Baseskoler med store åpne arealer, som ikke tar utgangspunkt i det tradisjonelle ...
    • Dyktighet i kroppsøving 

      Christensen, Joakim Ekornrød (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne mastergradsoppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår dyktighet i kroppsøving og hvordan dette anvendes gjennom deres vurderings- og karaktersettingspraksis, derav studiens ...
    • Et forståelig kroppsøvingsfag?: Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022 

      Vinje, Erlend Ellefsen; Haugen, Fredrik Lie; Vagle, Markus; Aaring, Vegard Fånes; Fon, Karl Petter; Brattenborg, Steinar; Sandell, Martin Blaauw; Kvikstad, Ingvild; Berg-Johnsen, Espen; Jensen, Rein; Kruken, Andrea Hovstein; Lund, Johan Ludvik; Aasland, Oda Eline; Aasland, Markus (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;139, Report, 2024)
      I dette sammendraget presenterer vi noen av hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i løpet av mai 2022. Dette er en digital spørreundersøkelse med et selvrekrutterende design for lærere. Disse lærerne har ...
    • Fagfornyet vurderingspraksis i kroppsøving 

      Luth, Sverre Langseth (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg forsøkt å skaffe innsikt i hvordan lærere har arbeidet med innføringen av LK20, der fokuspunktet i oppgaven har vært mot læreres vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget. Jeg vil gi noen avsluttende ...
    • Hva anerkjennes som kompetanse i kroppsøving? 

      Neset, Kristine (Master thesis, 2022)
      Formålet med studien er å gi økt innsikt i hva som blir anerkjent som kompetanse i kroppsøvingsfaget, og hvordan læreplanen tolkes og overføres. Studien er forankret i Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat og ...
    • Kroppsøvingslæreren som en tusenkunstner 

      Lieberg, Victoria Mariell (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteravhandling i kroppsøving-, idretts -og friluftslivsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Tema for oppgaven er vurdering i kroppsøving på videregående skole og retter søkelys på kroppsøvingslærers erfaringer ...
    • Strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget 

      Øverland, Iris Marie Årdal; Hansen, Julia Iren (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved fakultetet for humaniora-, idretts- og utdanningsvitenskap. Oppgavens tema er strategier for aktiv deltagelse i kroppsøvingsfaget ved mellomtrinnet. ...